SajakArkitekMuda Tg5 |
Nota |
DitulisolehCikguZainudin |
Isnin, 29 November 2010 16:26 |
Arkitek Kota (SN Muhammad HjSalleh) Sumber: Bahagian Pembangunan Kurikulum (KPM) Rangkap 1 Kawasankotasepatutnyadibangunkanolehgolongan yang benar-benarbertanggungjawab. Merekamerupakangolongan yang arifdanbanyakpengetahuantentangselokbelokdankeadaansertakeperluansemasakota yang hendakdibangunkan. Rangkap 2 Hal inidemikiankerana, merekamerupakanpenghuni yang mendiaminya. Banyakkajiandibuatdanmengambilkirapandangandankepentinganpelbagaipihak yang menghunikotatersebut. Rangkap 3 Perancangkotajugaseharusnyaseorang yang mencintaialamsekitar. Kehidupan flora dan fauna perludipelihara. Keindahanalamsemulajadiperludipertahankanmalahperludiperindahdenganlandskap yang mempesona. Rangkap 4 Orang yang membinakotamerupakangenerasimuda yang bukansahajaluasilmupengetahuannyamalahsaratdengan idea-idea yang bernas. Keperluanpengetahuandanpengalamandalammelaksanakanpembangunan di kota. Persoalan 1. Persoalankeprihatinanpentingdalammemahamisesuatukeadaan.Nilaiinipentingsupayasesuatukeadaandapatdifahami. 2. Persoalanpembangunankotaperludilihatdaripadapelbagaiaspek. Pembangunan kotaperludilihatmenerusipelbagaisudut. 3. Persoalankepentinganmenjagaalamsekitar.Alamsekitarperludijaga. 4. Persoalangenerasimudamemilikipelbagai idea bernas.Golonganinimempunyai idea-idea baru yang bernas. Bentuk 1. Bentukbebas 2. Jumlahrangkap - 4 rangkap - Rangkap 1 - 7 barisayat - Rangkap 2 - 6 barisayat - Rangkap 3 - 5 barisayat - Rangkap 4 - 2 barisayat 3. Rima akhirsetiaprangkap - Rangkap 1 – abacdea - Rangkap 2 – aabcdd - Rangkap 3 – abcad - Rangkap 4 – ab Nada Sinis Gaya Bahasa 1. Ayatnyapendek-pendek Contohnya : perasaanmusim 2. Diksi – mudahdifahami Contohnya : pemerhatitasik 3. Aliterasi – perulangankonsonan’p’ Contohnya : perenung di perpustakaan 4. Asonansi – perulanganvokal ’i’ Contohnya : fiillangitdansabarbumi 5. Kata ganda Contohnya : berbagai-bagai 6. Metafora Contohnya : jiwalaut,diambatu, perasaanmusim 7. Perlambangan Contohnya ; pengadil, pemancing, pengawas, pendekar Nilai 1. Nilaicintakanalamsekitar. Alamsekitarperludisayangi. 2. Nilaibertoleransi. Nilaiinipentingdalammenjalanikehidupanseharian.terutama di kota. 3. NilaibertanggungjawabBertanggungjawabmenjagakeindahanalamsekitar. . 4. NilaibijaksanadalammembuatkeputusanKebijaksanaanpentingapabilamembuatkeputusan. 5. Nilairasionaldalamsemuaaspek.Kerasionalanpentingdalamsemuaaspek. Pengajaran 1. Kita hendaklahmempunyaipengetahuandanpengalaman yang luassemasamerancangpembangunan. 2. Kita hendaklahmengambilkirakepentinganrakyatketikamembangunkannegara.. 3. Kita perlulahmembuatpertimbangan yang bijaksanasebelummembuatkeputusan. 4. Kita hendaklahmemikirkanbencanaalam yang mungkintimbulakibatpembangunankota.. 5. Kita hendaklahmenjadiperancang yang baik yang mempunyaipelbagai idea bernasdanalternatif. |