Arkitek muda


SajakArkitekMuda Tg5
PDF
Cetak

Nota
DitulisolehCikguZainudin   
Isnin, 29 November 2010 16:26
Arkitek Kota
(SN Muhammad HjSalleh)
Sumber: Bahagian Pembangunan Kurikulum (KPM)
Rangkap 1
Kawasankotasepatutnyadibangunkanolehgolongan yang benar-benarbertanggungjawab. Merekamerupakangolongan yang arifdanbanyakpengetahuantentangselokbelokdankeadaansertakeperluansemasakota yang hendakdibangunkan.
Rangkap 2
Hal inidemikiankerana, merekamerupakanpenghuni yang mendiaminya. Banyakkajiandibuatdanmengambilkirapandangandankepentinganpelbagaipihak yang menghunikotatersebut.
Rangkap 3
Perancangkotajugaseharusnyaseorang yang mencintaialamsekitar. Kehidupan flora dan fauna perludipelihara. Keindahanalamsemulajadiperludipertahankanmalahperludiperindahdenganlandskap yang mempesona.
Rangkap 4
Orang yang membinakotamerupakangenerasimuda yang bukansahajaluasilmupengetahuannyamalahsaratdengan idea-idea yang bernas.
Keperluanpengetahuandanpengalamandalammelaksanakanpembangunan di kota.
Persoalan
1. Persoalankeprihatinanpentingdalammemahamisesuatukeadaan.Nilaiinipentingsupayasesuatukeadaandapatdifahami.
2. Persoalanpembangunankotaperludilihatdaripadapelbagaiaspek. Pembangunan kotaperludilihatmenerusipelbagaisudut.
3. Persoalankepentinganmenjagaalamsekitar.Alamsekitarperludijaga.
4. Persoalangenerasimudamemilikipelbagai idea bernas.Golonganinimempunyai idea-idea baru yang bernas.
Bentuk
1. Bentukbebas
2. Jumlahrangkap - 4 rangkap
- Rangkap 1 - 7 barisayat
- Rangkap 2 - 6 barisayat
- Rangkap 3 - 5 barisayat
- Rangkap 4 - 2 barisayat
3. Rima akhirsetiaprangkap
- Rangkap 1 – abacdea
- Rangkap 2 – aabcdd
- Rangkap 3 – abcad
- Rangkap 4 – ab
Nada
Sinis
Gaya Bahasa
1. Ayatnyapendek-pendek
Contohnya : perasaanmusim
2. Diksi – mudahdifahami
Contohnya : pemerhatitasik
3. Aliterasi – perulangankonsonan’p’
Contohnya : perenung di perpustakaan
4. Asonansi – perulanganvokal ’i’
Contohnya : fiillangitdansabarbumi
5. Kata ganda
Contohnya : berbagai-bagai
6. Metafora
Contohnya : jiwalaut,diambatu, perasaanmusim
7. Perlambangan
Contohnya ; pengadil, pemancing, pengawas, pendekar
Nilai
1. Nilaicintakanalamsekitar. Alamsekitarperludisayangi.
2. Nilaibertoleransi. Nilaiinipentingdalammenjalanikehidupanseharian.terutama di kota.
3. NilaibertanggungjawabBertanggungjawabmenjagakeindahanalamsekitar. .
4. NilaibijaksanadalammembuatkeputusanKebijaksanaanpentingapabilamembuatkeputusan.
5. Nilairasionaldalamsemuaaspek.Kerasionalanpentingdalamsemuaaspek.
Pengajaran
1. Kita hendaklahmempunyaipengetahuandanpengalaman yang luassemasamerancangpembangunan.
2. Kita hendaklahmengambilkirakepentinganrakyatketikamembangunkannegara..
3. Kita perlulahmembuatpertimbangan yang bijaksanasebelummembuatkeputusan.
4. Kita hendaklahmemikirkanbencanaalam yang mungkintimbulakibatpembangunankota..
5. Kita hendaklahmenjadiperancang yang baik yang mempunyaipelbagai idea bernasdanalternatif.